سیستم سوخت رسانی توربین گازی
- آموزش تجهیزات, توربین ها
- Admin
- دیدگاه ها : ۰
این سیستم وظیفه تامین سوخت توربین را دارد که از واحد ۱۲۲ ( FULE GAS ) گاز HP با فشار ۲۳٫۵ bar فرستاده می شود که پس از عبور از SDV 0032 وارد ۲ عدد اسکرابر می شود که وظیفه فیلتر کردن گاز و گرفتن مایعات احتمالی را دارند که همیشه یکی در سرویس و دیگری استندبای است که اگر یکی اختلاف فشارش به ۱٫۵ bar برسد دیگری را در سرویس قرار می دهیم . روی هر کدام از آنها یک PSV قرار دارد که اگر فشار گاز به ۳۱ bar برسد مسیر را باز کرده و به فلر می دهد و فشار اضافی را کنترل می کند .
گاز پس از عبور از اسکرابر اسکید ها وارد هیتر می شود که وظیفه گرم کردن گاز ورودی جهت احتراق بهتر را به عهده دارد که دما را باید روی ۵۰ C برساند . پس از عبور گاز از هیتر وارد هدر می شود که روی هدر هم یک PSV قرار دارد که روی ۳۱ bar وارد عمل می شود چون گاز پس از گرم شدن امکان افزایش فشار را دارد .
یک ترانسمیتر فشار و یک ترانسمیتر دما و یک ترانسمیتر فلو هم داریم که اگر فشار یا فلو و یا دما پایین باشد اجازه استارت را به ما نمی دهد .
گاز پس از عبور از هدر از یک استراینر می گذرد که ذرات احتمالی همراه با گاز را بگیرد . گاز باید حداقل ۱۷٫۵ bar به حداکثر ۲۴٫۵ bar فشار داشته باشد ، در غیر این صورت آلارم فشار پایین و فشار بالا را داریم که اگر فشار پایین باشد سیستم اجازه استارت را به ما نمی دهد . گاز در ادامه از SRV (stop ratio valve ) می گذرد که وظیفه این ولو شکستن فشار تا حدود ۱۶ bar است که روی ولو بعد فشار زیادی وارد نشود و دقیق تر بتواند کنترل را انجام دهد و وظیفه دیگر این ولو هم این است که در زمان شات دان سریع و بلا فاصله بسته می شود که مسیر گاز به سمت کامباسشن چمبر قطع گردد و یک لاین هم قبل از این ولو قرار دارد که به سمت فلر می رود که ولو هم بنام ( warm up valve ) روی آن قرار دارد که در زمان استارت گازهایی که از هیتر می آیند را فلر می کند تا به دمای مورد نظر جهت احتراق برسد و بعد از رسیدن دما به حد معمول این ولو می بندد و مسیر SRV باز می شود در ادامه مسیر SRV یک لاین کوچک داریم که در زمان شات دان گازهای بین SRV و GCV را به فضای آزاد هدایت می کند . بعد از این لاین GCV ( gas control valve ) قرار دارد و وظیفه کنترل مقدار گاز ورودی به محفظه احتراق را به عهده دارد که دستور خود را از FSR (fule strock refrenc ) می گیرد و نوع این ولو هم گلاب ولو می باشد .
FSR یک سیستم کنترل سوخت است که از یک سری آیتم ها که در نظر می گیرد و محسباتی را انجام می دهد یک ست پوینت را انتخاب می کند و به GCV می دهد که آن مقدار برابر با باز بودن GCV می باشد . عواملی نظیر دما ، فشار ، فلو ، دور ، نوع کنترل و نوع مرحله حرکت توربین جزء آیتم های مذکور می باشند .
- عنوان : سيستم سوخت رساني توربین گازی
- منبع : simulearn.ir