سیستم استارت و استوپ توربین گازی
- آموزش تجهیزات, توربین ها
- Admin
- دیدگاه ها : ۰
سیستم استارت و استوپ توربین گازی :
این سیستم تشکیل شده از :
- أ- الکتروموتور گرداننده شافت (starting motor)
- ب- پمپ شارژ (charg pump)
- ت- ریورسین گیر (reversing gear)
- ث- راچت (rachet)
- ج- کلاچ (clatch)
در ابتدا الکتروموتور نیروی خود را به شافت استارت انتقال میدهد و شافت باعث گرداندن پمپ شارژ و افزایش فشار روغن در مسیر میگردد و روغن را به روی پره های اولیه تورک کنورتور می فرستدکه خود هم به شافت استارت درگیر استو با برخورد روغن به پره ها روغن جهت گرفته و نیروی خود را به پره کناری که پره دوم تورک کنورتور است انتقال میدهد و لازم به ذکر است که این دو پره فاصله خیلی کمی از یکدیگر دارند.
دلیل وجود کنورتور این است که ما نمی توانیم نیروی گرداننده الکتروموتور را به طور ناگهانی به شافت اصلی انتقال دهیم چون باعث میشود الکتروموتور فشار زیادی را در لحظه اول تحمل کند و آ مپر زیادی بکشد و ضربه به شافت در حالت ایستا وارد کنیم چون احتمال بریدن ان است.در نتیجه فلسفه وجود تورک کنورتور این است که الکتروموتور را با استفاده از فشار روغن و دو پره ای که داریم نیروی محرک را به ارامی به شافت دوم که از یکدیگر جدا هستند انتقال دهیم.
شافت دوم پس از گرفتن نیروی محرک خود از تورک کنورتور به ارامی دور گرفته و به reversing gear متصل می گردد که نیروی گرداننده خود را به ان انتقال میدهد و ریورسین گیر که پمپ راچت هم روی آن قرار دارد و جهت این موضوع استفاده می شود و نیروی خود را به کلاچ انتقال می دهد . وظیفه کلاچ هم جدا کردن سیستم استارت از شافت اصلی است پس از رسیدن به دور نامی خود . این عمل در اثر افزایش دور و نیروی چرخشی شافت اصلی انجام می پذیرد که باعث حول دادن شافت کلاچ و جدا شدن آن می گردد .
سیستم راچت به (revesing gear ) متصل است که در زمان استاپ در سرویس می آید و وظیفه آن گرداندن شافت HP به مدت ۱۰ ساعت به صورت هر ۳ دقیقه ۴۵ درجه می باشد که شافت پس از ایستادن کامل در حالت گرم بوده و این عمل باعث جلوگیری از تغییر فرم و خنک شدن آن به طور یکنواخت می شود .
سیستم راچت متشکل از یک پمپ چرخ دنده ای جهت افزایش فشار روغن ، که روغن ورودی خود را از سیستم lube oil می گیرد و پس از گذشت از فیلتر وارد مجموعه ولو ها می شود که جهت های مختلف را به مسیر روغن به منظور به حرکت در آوردن پیستون های این سیستم (که نیروی محرک خود را به شافت HP انتقال می دهند ) می باشد و طبق زمان بندی که گفته شد این عمل صورت می گیرد و برق این پمپ dc و مستقیم است که در زمان قطع برق قادر به در سرویس بودن باشد .
- عنوان : سيستم استارت و استوپ توربین گازی
- منبع : simulearn.ir
- توضیحات :