(تصفیه فاضلاب)Waste  Effluents  Disposal
هدف واحد تصفیه پس آبهای صنعتی و بهداشتی ، تصفیه پس آبهای صنعتی و بهداشتی پالایشگاه و نیز خنثی سازی مواد شیمیایی مصرف شده در واحدها قبل از ورود به چرخه طبیعت به منظور حفظ محیط زیست می باشد. این واحد شامل سه قسمت تصفیه فاضلابهای بهداشتی، خنثی سازی مواد شیمیایی و تصفیه آبهای روغنی می باشد.
۱٫واحد تصفیه فاضلابهای بهداشتی:
ظرفیت این واحد بر اساس شدت جریانی در حدود m3/hr ۵۰ در نظرگرفته شده است.
بر این اساس مخزنی زیرزمینی به ظرفیت  m3 61  احداث شده است که فاضلاب های پالایشگاه به آن وارد شده و از آنجا به وسیله دو عدد پمپ به مخزن هوا دهی سطحی (Surface.Aerator) فرستاده میشود. هوادهی سطحی به وسیله یک Mixer انجام میگیرد و باکتریهای فعال هوازی که قبلاً به مخزن اضافه شده اند، باعث تجزیه مواد آلی می شود.
پس از مخزن هوادهی سطحی مایعات و ذرات معلق به مخزن شفاف کننده آب Clarifier فرستاده میشود. دراین مخزن که به شکل نیمه مخروط می باشد آب شفاف از بالا سرریز شده و پس از کلرزنی تا حدود  ppm2  در مخزنی دیگر به عنوان آب کشاورزی مورد مصرف قرار میگیرد و لجن های ته مخزن شفاف کننده نیز تلغیظ و سپس وارد بسترهای خشک کننده  می شود تا پس از خشک شدن به عنوان کود مورد استفاده قرار گیرد.
۲٫خنثی سازی مواد شیمیایی:
آب های اسیدی حاصل از اسید شوئی واحدهای مختلف از قبیل  واحد ۱۲۶، توربین ها، مبدل های حرارتی واحد ۱۰۱، کمپرسورهای واحد های ۱۰۶، ۱۰۷، ۱۰۲، ۱۰۵ و سایر آبهای شیمیایی دورریز وارد مخزن مواد شیمیایی (Chemical Sewer Sump) می شود تا به وسیله دو عدد پمپ به مخزن خنثی سازی ارسال شود و همچنین محلول %۲۰ سود (Spent Caustic) و آب حاصل از شستشویی LPG از واحد ۱۱۴ نیز به مخزن خنثی سازی فرستاده می شود.آنالایزر کنترل PH که روی مخزن خنثی ساز قرار دارد با ارسال سیگنال (On-Off) به پمپ های اسید وباز که متصل به مخازن اسید وکاستیک تازه میباشند Stroke پمپها را به گونه ای تنظیم می کند که در خروجی ازمخزن خنثی سازی PH 6 تا ۹ را داشته باشیم.
۳٫واحد آبهای روغنی:
آبهای آلوده به مایعات نفتی که می تواند شامل شستشوی محوطه ها و یا دراثر نشت مایعات نفتی باشد به مخزن آبهای روغنی (Inlet Oily Sump) به ظرفیتm3 43 متر مکعب وارد شده و از آنجا به وسیله دو پمپ به جداکننده های روغن ( API Separator) که سه عدد و هر کدام به ظرفیت m340 متر مکعب میباشند ، فرستاده می شود.در مسیر ورود به جداکننده ها محلول Demulsifier به آبهای روغنی تزریق میشود که باعث جداسازی بهتر روغن و آب از یکدیگر می شود.
درجداکننده ها روغن که در سطح آب جمع شده به وسیله تیغه هایی که به وسیله موتور حرکت میکنند از آب جدا شده و به مخزن روغن هدایت می شود تا سپس به تانک Off.Spec و یا Burn.Pit فرستاده شود.
آب خروجی از API نیز وارد دو مخزن شناورساز (Induced Gas Floator) شده تا با استفاده از تزریق مواد شناور ساز و هم زدن به وسیله توربین هایی ذرات نفت باقیمانده در سطح آب جمع شده و بهInlet.Oily.Sump بازگردانده شودو آب عاری از روغن به Observation.Basin وسپس به دریا فرستاده میشود.لازم به ذکر است که مخازن بتونی روباز نیز جهت جمع آوری و هدایت آب باران و آب های مصرفی جهت آتش نشانی به دریا در این واحد در نظر گرفته شده اند.

    turbin     مجموعه کامل اموزش مبدل های حرارتی   مجموعه کامل اموزش پمپ ها   مجموعه کامل اموزش بویلرها   مجموعه کامل اموزش شیرهای صنعتی   مجموعه کامل اموزش کوره های صنعتی   compresor_recip   مجموعه کامل اموزش کمپرسور گریز از مرکز   دانلود نرم افزار های اموزشی مهندسی گوشی موبایل اندروید    
نویسنده : Admin

مرجع شبیه سازی مهندسی شیمی (Simulearn.ir) با بیش از 5 سال سابقه و دارا بودن دو تیم شبیه سازی هایسیس و یک تیم شبیه سازی اسپن با افتخار اماده انجام پروژه های شبیه سازی در بخش صنعتی و دانشگاهی ( دانشجویی ) و همچنین پاسخگویی به سوالات شما و ارائه اموزش های شبیه سازی به روش نوین و آموزش تجهیزات صنعتی می باشد --------------------------- ارتباط از طریق ایمیل project.simulearn@gmail.com --------- اکانت (ای دی ) تلگرام جهت درخواست شبیه سازی و پشتیبانی : Telegram.me/ProjectSimulearn ----------------- کانال رسمی ما در تلگرام جهت دریافت جدیدترین فایل های شبیه سازی و اموزشی Telegram.me/Simulearn -----

مشاهده همه نوشته ها

نوشته های مرتبط

یک دیدگاه برای “واحد ۱۲۹ : تصفیه فاضلاب (پساب صنعتی )”

  1. hosein می گوید:

    سلام
    ببخشید شما در خصوص شرح یونیت ۱۲۹ پاورپوینت آموزشی یا فایل شبیه سازی دارید؟
    ممنون میشم بهم کمک کنید
    با تشکر

ارسال یک پاسخ

نام * تارنما

لطفا پاسخ سوال را بفرمایید *

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه مرجع شبیه سازی مهندسی شیمی Simulearn.ir

جهت عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید

با عضویت در خبرنامه جدیدترین آموزش ها ، مقالات ، خبرها و تخفیفات را درایمیل خود دریافت کنید 

انجام پروژه شبیه سازی

   شبیه سازی هایسیس مهندسی شیمی request

کاملترین مجموعه آموزش تجهیزات صنعتی

    اموزش تجهیزات صنعتی مصاحبه استخدامی مهندسی شیمی مکانیک

آموزش های تصویری فارسی هایسیس

اموزش تصویری فارسی یادگیری قدم به قدم هایسیس hysys

اپلیکیشن های آموزشی اندروید

اپلیکیشن های موبایل اندروید آموزش مهندسی android

دانلود رایگان ویدئوهای آموزشی

  دانلود رایگان مجموعه کامل ویدئوهای اموزشی تجهیزات صنعتی

دریافت پروژه های دانشجویی

  پروژه رایگان شبیه سازی دانشجویی مهندسی شیمی HYSYS