سیستم روغن ( lube oil sistem ) توربین گازی :
سیستم روغن خود به ۳ دسته تقسیم می شود :
- سیستم روغن روانکاری
- سیستم روغن هیدرولیک
- سیستم روغن کنترل
سیستم روغن متشکل از یک مخزن که حدود ۲۳۰۰۰ لیتر روغن را در خود جای می دهد و روی آن یک پمپ اصلی روغن ، یک پمپ اضطراری و پمپ اولیه روغن نصب گردیده است و متعلقات دیگر هم وجود دارد که به نوبت گفته می شود .
در ابتدای استارت توسط پمپ روغن کاری اولیه که بطور عمودی روی مخزن روغن قرار گرفته است و پس از افزایش فشار روغن به حدود ۱۰ bar یک مسیر روغن را به سمت سیستم خنک کاری روغن و یک مسیر را به سمت هدر روغن کنترل می فرستد و لازم به ذکر است که مسیر پمپ اصلی روغن هم با پمپ اولیه یکی است . پمپ روغن اولیه تا زمانی در سرویس می ماند که پمپ روغن اصلی بتواند فشار روغن را تامین کند چون به گیر و شافت اصلی کوپل است و محرک خود را از آن می گیرد پس قابل قبول است که تا شافت به دور نامی نرسد این پمپ قادر به این کار نباشد پس بلافاصله پس از تامین فشار پمپ روغن اولیه از سرویس خارج می شود و در زمانی که فشار هدر اصلی پایین بیاید این پمپ بطور اتوماتیک جهت تامین فشار در سرویس می آید. و در زمان خنک کاری کمپرسور در هنگام استاپ به مدت ۱۰ ساعت جهت روانکاری و خنک کاری توربین در سرویس می ماند .
یک پمپ روغنکاری اضطراری هم داریم که از برق DC (مستقیم) استفاده میکند که در هنگام قطع برق در سرویس آمده و فشاری حدود ۳ bar تامین می کند .مسیرهای مربوطه و هدر این پمپ دیگر به طرف کولرهای روغن نمی رود چون در هنگام قطع برق دیگر کولر روغن در سرویس نمی باشدو مستقیما به هدر اصلی lube oil می رود و این لاین به قبل از فیلترهای روغن میخورد.
روی مخزن ۳ عدد هیتر داریم که اگر دمای روغن به زیر ۲۵ c برسد وارد سرویس شده و دما را تا ۳۰ c افزایش می دهد و از سرویس خارج می شود و اگر دمای روغن زیر ۲۵ c باشد سیستم اجازه استارت کمپرسور را به ما نمی دهد.
لول گیج و لول ترانسمیترهایی هم داریم که اگر لول روغن روی ۵۰% بیاید الارم لول پایین واگر روی ۸۰% بیاید الارم لول بالا می آید.اگر آلارم لول پایین را داشته باشیم سیستم اجازه استارت را به ما نمی دهد ۳ عدد ترانسمیتر فشار داریم که سیستم ۲ از ۳ هستند یعنی اگر ۲ تا از انها وارد عمل شودبرای سیستم قابل قبول است که اینها وظیفه کنترل فشار مخزن روغن را به عهده دارندکه همیشه باید منفی باشد واگر فشار داخل مخزن روی ۵۰ mm h2oبرسد کمپرسور تریپ میخورد.واین فشار منفی توسط lube oil mist seprator تامین می شود که یک دمنده است که بخارات داغ ناشی از خنک کاری بیرینگها را گرفته و به بیرون هدایت می کند و امکان خطر اتش سوزی را از بین می برد.
روغن کنترل:روغن کنترل که از هدر اصلی روغن بعد از پمپ اصلی و یا اولیه تامین می شود و به سمت کولر روغن نمی رود.روغن از فیلتر گذشته و به سمت سیستم کنترل IGV (inlet gaid vain) که وظیفه تامین و کنترل هوای ورودی کمپرسور را دارد میرود و مسیر دیگر آن هم به سمت نازل که وظیفه کنترل و جهت دادن به گازهای سوخته به سمت توربین LP بعهده دارد ،میرود که روغن موجود برای تغییر وضعیت به پیستونهای عوامل مذکور استفاده و نیروی خود را توسط توسط پیستون و راد به IGV و نازل انتقال داده و زوایای ان را کنترل می کند. یک سیستم کنترل فشار هم داریم که اگر فشار هدر روغن کنترل به زیر ۵ bar برسد کمپرسور تریپ می خورد.
یک مسیر هم به سمت سیستم فیول گاز که روی ولو ۵۱۰۳ میرود که با باز کردن این ولو مسیر روغن هیدرولیک را به سمت ولو srv باز می کند.
روغن هیدرولیک: سیستم روغن متشکل از دو پمپ اولیه و اصلی می باشد ،که پمپ اولیه از نوع پیچی و پمپ اصلی از نوع پیستونی که با گیر اصلی در گیر است می باشند و فشاری معادل ۸۵ bar می سازند که سیستم در سرویس بودن آنها دقیقا شبیه به پمپهای روغن اصلی و اولیه می باشد.
روغن پس از رسیدن به فشار مذکور از فیلتر هیدرولیک عبور کرده که اگر اختلاف فشار فیلتر روی ۵ bar برسد آلارم داریم و به سمت سیستم کنترل نازل و IGV می رود و فشار روغن را برای کنترل اکچویتورهای SRV و GCV جهت ایجاد نیروی محرک تامین می کند لازم به ذکر است که اگر فشار روغن هیدرولیک به ۷۲ bar برسد پمپ روغن اولیه هیدرولیک در سرویس می آید .
روغن روانکاری : روغن این قسمت پس از گذشت از کولر و خنک شدن از فیلتر می گذرد که اگر اختلاف فشار فیلتر به ۱٫۵ bar برسد آلارم می آید و باید با فیلتر دیگر عوض شود و دیگری را در سرویس قرار دهیم . فشار روغن پس از کولر حدود ۵٫۲ bar می باشد و بعد از عبور از فیلتر حدود ۴ bar می باشد بعد از فیلتر از یک PCV گذشته که فشار روغن را به ۱٫۷۲ bar کاهش می دهد و به سمت هدر روانکاری می رود که ۳ عدد ترانسمیتر دما داریم و دمای هدر روغن روانکاری را اندازه گیری و با افزایش دما دستور استارت کولر روغن دیگری را می دهد و اگر دمای روغن روی ۶۵ c برسد آلارم دمای بالا و اگر روی ۷۲ c برسد تریپ داریم .
ادامه هدر روغن یک مسیر به سمت بیرینگ های ۱-۲-۳-۴ توربین می رود و همه را روانکاری می کند و یک مسیر هم به سمت ( aux coupling ) می رود و خروجی همگی به سمت مخزن روغن بر می گردد و یک لاین هم به سمت ( accessory gear ) می رود و این قسمت را روانکاری می کند .
یک مسیر از روغن روانکار هم به سمت بیرینگ های گیربکس کمپرسور می رود و با فشار ۱٫۷۲ bar روانکاری می شود و لاین دیگری هم به سمت بیرینگ های کمپرسور می رود که ۲ تا از بیرینگ ها با فشار ۱٫۱ bar روانکاری و بیرینگ نهایی با فشار ۰٫۳ bar روانکاری می شود .
دمای هدر روغن روانکاری هم باید ۵۵ c باشد و روی مسیر نهایی روانکاری کمپرسور ۳ عدد ترانسمیتر فشار داریم که اگر فشار خیلی پایین بیاید تریپ داریم و اگر فشار هم پایین باشد پمپ روانکاری اولیه و پمپ روانکاری اضطراری در سرویس می آید .
- عنوان : سيستم روغن ( lube oil sistem ) توربین گازی
- منبع : simulearn.ir
- توضیحات :